آثار و اشعار شاعران بر اساس سبک شعری ، متن ادبی و دل نوشته هاي خودم و ...

 

نام کتاب: مائده های زمینی 
نویسنده: آندره ژيد
ناشراساطير - تهران 
مترجم: جلال آل احمد 

ستايش شادي و شوق به زندگي و غنيمت شمردن لحظات.آندره در اين كتاب خدا را در همه موجودات متجلي مي داند و آزادانه بر خلاف قيد و بند هاي مذهب؛عشق به هستي را با عشق به  خدا مترادف مي داند.او كتابش را "ستايش از وارستگي" مي نامد.

موضوع این کتاب ستايش شادي و شوق به زندگي و غنيمت شمردن لحظات است آندره در اين كتاب خدا را در همه موجودات متجلي مي داند و آزادانه بر خلاف قيد و بند هاي مذهب؛عشق به هستي را با عشق به  خدا مترادف مي داند.او كتابش را "ستايش از وارستگي" مي نامد.


نکته دانستی درمورد کتاب: آندره ژيد در مقاله‌اي درباره «مائده‌هاي زميني» مي‌نويسد که "از ميان شاعران ايراني حافظ و خيام را بيش از ديگران مي‌پسندم و بيشترين الهام را از اين دو گرفته‌ام و خودم به تاثير رباعيات خيام و غزليات حافظ بر مائده‌هاي زميني آگاه هستم و منکر بازتاب انديشه‌هاي حافظ و خيام در خود و آثارم نمي‌شوم "

 


*******************



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 23:5 | نويسنده : زهره |

 

 نام کتاب: سمفونی مردگان  

نویسنده: عباس معروفی
ناشر: فاخته

کتاب سمفونی مردگان شاهکار عباس معروفی،از چهار فصل تشكيل شده و هر فصل از زبان يك رواي نقل مي شود.سمفونی مردگان روایت تلخ زندگی مملو از سیاهی مرگ  و ناامیدی خانواده ای بنام "جابر اورخانی "است که دارای چهار فرزند به نامهای آیدین ، آیدا -"دوقلوی همزادند" یوسف و اورهان  می باشد.جابر که حجره تخمه و آجیل فروشی دربازار اردبیل دارد دوست دارد فرزندان دنبال کننده شغل و پیشه او باشند اما روزگار  بر وفق مراد او نمی چرخد و...    


در سال ۲۰۰۱ بنیاد انتشارات ادبی فلسفی "سور کامپ" جایزه خود را به کتاب سمفونی مردگان داد.این کتاب به زبانهای انگلیسی و آلمانی ترجمه و چاپ شده‌است.


*******************



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 22:38 | نويسنده : زهره |

 

نام کتاببی بال پریدن 
نویسنده: قیصر امین‌پور
ناشر: افق

کتاب بی بال پریدن نوشته مرحوم قیصر امین‌پور شاعر معاصر ،مجموعه ای است از یازده قطعه نثر ادبی که با بهره گیری از طنز و نگاهی شاعرانه، به بیان صمیمیت از دست رفته و اختلاف طبقاتی حاکم بر جامعه می‌پردازد. کتاب حاضر به لحاظ تلفیق موفق نثر و شعر، اثری متفاوت به شمار می رود.


بی بال پریدن شامل قطعه‌هایی به نام‌های

۱.بی بال پریدن ۲.کتاب‌ها مثل آدم‌ها هستند. ۳.آدم‌ها مثل کتاب‌ها هستند. ۴.زندگی در حاشیه ۵.تقسیم عادلانه ۶.خدا در همسایگی ما ۷.مثل کوچه‌های روستا ۸.مثل جاده‌های شهر ۹.سرودی برای پاکی ۱۰.پيش از آفتاب ۱۱.چراغ سبز است.


*******************

 



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 22:28 | نويسنده : زهره |

  

نام کتاب: بیگانه

نویسنده: آلبر کامو
ناشر: موسسه انتشارات نگاه
مترجم: جلال آل احمد

بیگانه رمانی از آلبر کامو است که در سال ۱۹۴۲ در انتشارات معروف گالیمار منتشر شد.
مرسو شخصیت اصلی داستان هیچ رابطهٔ احساسی بین خود و افراد دیگر برقرار نمی‌کند و در بی تفاوتی خود و پیامدهای حاصل از آن زندگی اش را سپری می‌کند. او از این که روزهایش را بدون تغییری در عادت‌های خود می‌گذراند خشنود است.


در اوایل کتاب مورسو به خاطر تمام اجبارها و هنجار های جامعه مجبور است که چندین ساعت در راه باشد تا جنازه مادر را از سردخانه آسایشگاه سالمندان تحویل بگیرد و برای او مراسم خاکسپاری و یادبود بگیرد اما نوع برخورد بی قیدانه او با مرگ که واقعیت گریزناپذیر زندگی انسان است پای مورسو را به میز محاکمه  کشاند. 


در این جا شخصیت اول داستان برای اولین بار با تأثیری که بی اعتنایی و بی تفاوتی برخورد او بر دیگران می‌گذارد رو به رو می‌شود و...


*******************



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 22:24 | نويسنده : زهره |

 

نام کتاب: مزرعه حیوانات(قلعه حیوانات(
نویسنده: جورج اورول
ناشر: امیر امیرشاهی
مترجم: امیرکبیر

این رمان دربارهٔ گروهی از حیوانات است که انسان‌ها را از مزرعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند بیرون می‌کنند و خود ادارهٔ مزرعه را به دست می‌گیرند، ولی پس از مدتی این حکومت جدید به حکومتی خودکامه مشابه به قبلی تبدیل می‌شود.


مزرعه حیوانات نشانگر جوامع امروز است که از اهداف اولیه خارج شده و به سمت خودکامگی و استبداد توجیه شده از سوی رهبران پیش می رود...


*******************

 



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 19:46 | نويسنده : زهره |

 

نام کتاب: اعترافات
نویسنده: ژان ژاک روسو
ناشر: نیلوفر
مترجم: مهستی بحرینی

كتاب اعترافات، كه روسو گاه از آن با عنوان خاطرات ياد مي كند، همه رويدادهاي زندگي او را از كودكي تا سال هاي پاياني عمر، با ذكر جزئيات، در بر مي گيرد. 


اما اين كتاب بيش از آنكه به نقل اعمال و افعال او در موقعيت هاي گوناگون زندگي اش بپردازد و شرح حوادثي باشد كه از سر گذرانده است،داستان احساسات و انديشه هاي اوست. 
روسو در اين كتاب روح خود را عريان به خوانندگانش نشان ميدهد، بي هيچ پرده پوشي به عيب ها و خطاهايش اعتراف مي كند و مي گويد كه در گيرودار حوادث چه ضعف هايي داشته و چه اشتباهاتي از او سر زده كه مايه شرمساري اش شده است:


این یگانه تصویری است که از انسان وجود دارد و به احتمال تا ابد همین یک تصویر وجود خواهد داشت. تصویری که دقیقا از روی طبیعت کشیده شده و چهره راستین او را ترسیم کرده است. هر که هستید، ای کسانی که تقدیر یا اعتماد من شما را حاکم بر سرنوشت این دفتر کرده است، به خاطر شوربختی‌هایم، به خاطر احساسات و عواطفتان، و به نام نوع بشر از شما تمنا دارم که این اثر یگانه و سودمند را از میان نبرید. اثری که می‌تواند در مطالعه احوال بشر، مطالعه‌ای که بی گمان هنوز آغاز نشده است، به عنوان نخستین معیار مقایسه به کار رود و نیز تمنا دارم تنها یادگار با ارزشی را که حرمت‌بخش خاطره من است و نمودار اخلاق و منش من و به دست دشمنانم تحریف نشده است، از بین نبرید و سرانجام، حتی اگر شما خود یکی از این دشمنان سرسخت باشید، دیگر به جسد خاکستر شده من دشمنی مورزید و بیداد و بی امان خود را تا زمانی که دیگر نه من و نه شما زنده نخواهیم بود، ادامه ندهید بلکه بتوانید دست کم یک بار شرافتمندانه نزد خود گواهی دهید که بزرگوار و مهربان بوده‌اید، در جایی که می‌توانستید بدخواه و انتقام‌جو باشید: البته چنانچه بدی روا داشته در حق مردی که هرگز مرتکب نشده و یانخواسته است بشود، بتواند نام انتقام به خود بگیرد...

 

*******************

 



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 19:43 | نويسنده : زهره |

  

نام کتاب: خواجه تاجدار
نویسنده: ژان گور
ناشر: امیرکبیر
مترجم: ذبیح الله منصوری

خواجه تاجدار رُمانی تاریخی است که به رخدادهای ایران از زمان مرگ نادرشاه افشار تا پایان زندگی آقامحمدخان قاجار به دیدی داستان‌گونه می‌پردازد.


خواجه تاجدار توسط نویسنده مشهور ژان گوره نوشته شده و با ترجمه زیبای ذبیح الله منصوری بسیار جالب و خواندنی تاریخ آن دوران را شرح داده است...

 


*******************



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 19:42 | نويسنده : زهره |

 

نام کتاب: حاجی آقا
نویسنده: صادق هدایت
ناشر: کتابهای پرستو - انتشارات امیرکبیر

حاجی آقا نام داستانی از صادق هدایت است. این داستان در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و محوریت آن بر شخصی به نام حاجی آقا، یکی از بازاریان تهران است.

حاج ابوتراب(حاجی آقا) برای رسیدن به اهدافش از هیچ عمل پستی دریغ نمی‌کند. کلیه صفات منفی انسانی را یک تنه داراست: دزد، کلاش، شارلاتان، عوام فریب، مال مردم خور، نان به نرخ روز خور، قاچاقچی، دروغگو، ریاکار، دلال، کار چاق کن، جاسوس، خبرچین، قاتل، بیرحم، خسیس و بد گمان...

نحو بیان داستان از دیدگاه سوم شخص است.


*******************

 



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 19:39 | نويسنده : زهره |

 

نام کتاب: سایه عقاب
نویسنده: ژان دنکور
ناشر: ارغوان
مترجم: ذبیح الله منصوری

سایه عقاب رُمانی تاریخی در مورد زندگی ناپلئون و شخص دیگری به نام روبو که نقش سایه ناپلئون (نقش بدل ناپلئون) را در بعضی از مواقع ایفا می کند . روبو سرباز دون پایه ایی است که به خاطر شباهتهای بسیار زیادش به امپراطور فرانسه کشف و توسط خود ناپلئون و به صورت کاملا سری بوسیله شخصی به نام راوی تحت آموزش قرار می گیرد تا بتواند نقش او را در بعضی از مواقع به خوبی بازی کند در سلسله مراتب این آموزشها ناپلئون روبو را با افکار و عقاید شخصی و بسیار محرمانه خودش آشنا می کند و...

 

*******************



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 19:38 | نويسنده : زهره |

 

نام کتاب: امام حسین و ایران
نویسنده: كورت فريشلر 
ناشر: دنياي دانش
مترجم: ذبیح الله منصوری

کتاب امام حسین و ایران توسط کورت فیشلر، نویسندهٔ اهل آلمان نوشته شده‌ است.
فیشلر در این کتاب به بررسی منطقی واقعه کربلا پرداخته و بعضی از روایتها را به چالش می کشد.


وی در این کتاب نماینده حضرت حسین بن علی علیه‏السلام در(ری) را دخترش فاطمه ملقب به (حورالعین) می‏داند.


در سال شصتم هجری نماینده‏ای (حورالعین) از طرف حسین بن علی (ع) وارد (ری) شد و در باغ بهار حضور به هم رسانید در آنجا (گیو) پسر(رستم فرخ‏زاد) و سپهبدان مازندران و گیلان با احترام زیاد او را پذیرفتند. وی گفت صبر امام حسین(ع) از ظلم و فسق(یزید) به انتها رسیده و از طرف یزید دائم او را در فشار می‏گذارند که با وی بیعت کند و برای این که وظیفه خود را در قبال خداوند و شارع دین اسلام و پدرش بموقع اجرا بگذارد مایل است که از حجاز خارج گردد و کسانی که در آن مجلس حضور داشتند از آن مژده بسیار خوشحال شدند و گفتند که حاضرند در راه حسین بن علی(ع) فداکاری نمایند و...

 

*******************



تاريخ : پنج شنبه 9 مرداد 1393برچسب:, | 19:37 | نويسنده : زهره |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد